Ma - Vr | 09.30 - 16.30 en Za | 09.00 - 16.00 op afspraak

Winkelwagen

Je winkelwagen is momenteel leeg

Hoe bouw je koud douchen op?

Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord over de koudetherapie en koud douchen. Bij deze therapie zorgt jouw lichaam ervoor dat het op eigen kracht kou kan bestrijden. De koudetherapie wordt steeds populairder in Nederland. Dit komt onder andere door Wim Hof, oftewel ‘The Iceman’, die deze therapie in Nederland heeft geïntroduceerd. Een goede manier om te beginnen met de koudetherapie is koud douchen. Maar is koud douchen gezond? En welke effecten hebben koud douchen op het lichaam?

Volgens kou-experts kan een dergelijke therapie het immuunsysteem versterken en zorgen voor een betere bloedsomloop in je lichaam. Daarnaast komen er gelukshormonen vrij, waardoor je je erna heerlijk en verhelderend kan voelen. We kunnen ons voorstellen dat het lastig is om over de drempel van koud douchen heen te stappen en dit op te bouwen. In deze blog geven we je instructies hoe je koud douchen kunt opbouwen.

Hoe lang moet je koud douchen?

Beginnen met koud douchen kan even wennen zijn. Daarom is het verstandig om eerst te beginnen met warm water en vervolgens koud af te douchen. Begin eerst met 20 seconden en bouw dit op. Vind je het lastig om onder een koude straal te staan? Laat dan eerst het water op je voeten en benen vallen. Wanneer je hieraan gewend begint te raken, kan je daarna stap voor stap de rest van je lichaam en hoofd onder de douche brengen. 

Om de beginfase door te komen is het belangrijk dat je goed let op je ademhaling. De Wim Hof methode is een handige techniek om je ademhaling onder controle te houden. Let er bovendien op dat je niet te lang koud doucht. Mocht je rillen na het douchen, douche de volgende keer dan minder lang.  

Leren koud douchen

Nadat je de beginfase bent doorgekomen kan je verder met het leren van koud douchen. Dit doe je door het opbouwen van koud douchen.  Doe dit stapsgewijs totdat je een minuut koud kan douchen. Douche zeker een keer per dag en dus 7 keer per week koud. Het wordt aangeraden om minimaal 30 dagen achter elkaar koud te douchen voor een positief gezondheidseffect. Na deze periode kan je het beste beoordelen of deze therapie wat voor jou is.

Een koudetherapie of koud douchen gaat echter niet zonder risico, zeker wanneer je last hebt van een (te) hoge bloeddruk of hart- en vaatziekten. Koud douchen kan een aanzienlijke impact hebben op je lichaam. Enige voorzichtigheid is daarom zeker geboden. Overleg voordat je koud gaat douchen daarom eerst met je arts of specialist of dit verstandig is om te doen.  

Van koud douchen naar een ijsbad

Mocht je al enige tijd koud douchen en klaar zijn voor de volgende stap, dan kan je overgaan naar een ijsbad. Het grote verschil tussen koud douchen en een ijsbad zit in de temperatuur. Bij een ijsbad is er sprake van een constante temperatuur vanwege het koelsysteem. Hierdoor kan het water in een ijsbad ook kouder worden gemaakt dan bij het douchen. Bij koud douchen ben je namelijk afhankelijk van de buitentemperatuur. 

Bovendien kan je jezelf in een ijsbad volledig onderdompelen met koud water, terwijl dit bij een koude douche niet het geval is. Bij koud douchen zullen regelmatig lichaamsdelen overblijven die niet koud zijn. Het nemen van een ijsbad is zeer populair onder atleten en hardlopers. Het heeft vele positieve effecten op je lichaam en je gezondheid. Zo kan je bijvoorbeeld je immuunsysteem versterken. Genoeg redenen om een ijsbad te nemen!

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden rondom het samenstellen van een icetub? Bekijk hier ons assortiment en bespreek bij ons je wensen!

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »